YAŞAYAN DİLLER ENSTİTÜSÜ

5.3. Politika

5.3.1. Kalite Politikası

Bingöl Üniversitesi, Yaşayan Diller Enstitüsü Lisansüstü eğitim, araştırma ve yönetim faaliyetlerini, üniversitemizin misyon, vizyon ve hedefleri doğrultusunda, paydaşlarımızın benimsediği toplam kalite yönetimi anlayışıyla evrensel bilim, etik ilkeler ve hukuk temelinde, yenilikçi ve sürekli iyileştirme odaklı bir yaklaşımla gerçekleştirmeyi temel ilke olarak kabul etmiştir.

Bu çerçevede, Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü kalite politikası aşağıdaki unsurları içermektedir:

a) Kurumsal Kalite Yönetim Sistemi: Ulusal ve uluslararası mevzuatlarla uyumlu, etkin ve sürdürülebilir bir kalite yönetim sisteminin kurum düzeyinde uygulanması ve sürekliliğinin sağlanması.

b) Sürekli İyileştirme ve Akreditasyon: Sürekli iyileştirme anlayışını benimseyerek, kurumsal ve program akreditasyonu süreçlerini güçlendirmek ve bu süreçlerin etkililiğini artırmak.

c) Kalite Bilinci Geliştirme: Öğrenciler, akademik ve idari personel arasında kalite bilincini artırmak, kalite yönetimi süreçlerinin her seviyede farkındalıkla yürütülmesini sağlamak.

d) Paydaşlarla Güvene Dayalı İşbirliği: Tüm paydaşlarla güvene dayalı bir işbirliği ortamı oluşturarak, süreçleri sürekli olarak iyileştirmek ve gelişen şartlara uyum sağlanması.

e) Kalite Güvence Kültürü: Kurumsal düzeyde kalite güvence kültürünün tüm paydaşlar tarafından benimsenmesini ve bu kültürün yerleşmesini desteklemek.

f) İş Sağlığı ve Güvenliği: Eğitim ve araştırma faaliyetleri sırasında, tüm akademik ve idari personel, öğrenciler ve paydaşlar için güvenli bir ortam oluşturmak amacıyla, ulusal ve uluslararası iş sağlığı ve güvenliği mevzuatına uygun önlemleri almak ve sürekli iyileştirmek

g) Kalite Yönetim Süreçlerinin Güçlendirilmesi: Eğitim-öğretim ve araştırma-geliştirme faaliyetlerinin her aşamasında izleme, denetleme, değerlendirme ve iyileştirme süreçlerini güçlendirerek, kalite yönetim anlayışını kurumsal olarak pekiştirmek.

h) Dijitalleşme ve Teknolojik Dönüşüm: Yapay zeka, akıllı otomasyon, nesnelerin interneti ve bulut bilişim sistemlerinden faydalanarak, Yaşayan Diller Enstitüsü yönetiminde dijitalleşme süreçlerinin sürdürülebilirliğini güçlendirmek ve inovasyon alanında lider bir birim olmayı sürdürmek.

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü olarak, bu kalite politikası doğrultusunda, eğitim, araştırma ve yönetim alanlarında sürekli gelişim ve yenilikçi bir yaklaşımı esas alarak, bilimsel ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etmek, ulusal ve uluslararası standartlarda bir eğitim ve araştırma ortamı sunmak en önemli önceliğimizdir.

5.3.2. Araştırma Kalite Politikası

Bingöl Üniversitesinin Yaşayan Diller Enstitüsü araştırma kalite politikası, evrensel etik kurallara, toplum yararına bilimsel çalışmalara, yenilikçi çözümler üretmeye ve ülkemizin öncelikli alanlarına odaklanan araştırmalara dayanmaktadır. Bu politika, ulusal ve küresel sorunlara çözüm üretmek amacıyla, bilimsel araştırmalarda yüksek kaliteyi, sürdürülebilirliği

ve toplumsal etkiyi ön planda tutmayı hedeflemektedir. Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü, bu doğrultuda aşağıdaki ilkelere dayalı bir araştırma politikası benimsemiştir:

a) Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevresel Araştırmalar: Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri'ne odaklanarak, çevresel sürdürülebilirlik konusundaki araştırmaların güçlendirilmesi ve bu alanda küresel sorunlara çözüm üretmeye yönelik yenilikçi araştırmalar yapılması.

b) Evrensel Etik Değerlere Bağlılık: Tüm bilimsel araştırmalarda evrensel etik ilkelere öncelik verilmesi.

c) Toplum Yararına Araştırmalar: Toplumun acil ve uzun vadeli ihtiyaçlarına çözüm üretecek, yenilikçi bilgi ve teknoloji üretecek araştırmalar yapılması.

d) Barış ve Sürdürülebilir Gelecek İçin Araştırmalar: Araştırmalarımızın, insanları, ulusları ve kültürleri barış ve sürdürülebilir bir gelecek için bir araya getirmesine katkıda bulunması.

e) Yüksek Hacimli ve Sanatsal Araştırmalar: Bilimsel ve sanatsal yönü güçlü projelere odaklanarak, yüksek hacimli araştırmaların teşvik edilmesi ve desteklenmesi.

f) Uluslararası Standartlarda Bilimsel Araştırmalar: Bilimsel araştırmaların uluslararası standartlara ulaşması ve bilgi üretiminin küresel ölçekte lider kaynak haline gelmesi.

h) Disiplinlerarası Araştırmalar: Toplumun sorunlarını daha etkili çözebilmek için farklı disiplinlerden uzmanlıkların bir araya getirilmesi ve disiplinlerarası araştırmaların teşvik edilmesi.

i) Yaratıcı ve Destekleyici Akademik Ortam: Bilim insanlarının kendi alanlarında dünya çapında lider olabilecekleri yaratıcı, destekleyici bir akademik ortamın oluşturulması ve bilimsel gelişimlerine katkı sağlanması.

j) Yeni Teknolojilerin ve Yaklaşımların Keşfi: Öğrencilerin karşılaştığı zorluklara yönelik yenilikçi teknolojiler ve araştırma yaklaşımlarının geliştirilmesi.

Bingöl Üniversitesi, bu araştırma kalite politikası doğrultusunda, yerel ve küresel düzeyde etkili, yenilikçi ve etik değerlere dayalı bilimsel çalışmalar yapmayı, topluma katkı sağlamak için sürekli olarak araştırma kapasitesini geliştirmeyi ve ulusal kalkınma hedeflerine paralel araştırma stratejileri izlemeyi hedeflemektedir.

5.3.3. Eğitim ve Öğretim Kalite Politikası

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü Lisansüstü eğitim ve öğretim kalite politikası, öğrenci odaklı, dijitalleşme ile desteklenen ve küresel standartlara uygun bir eğitim modeli oluşturarak, toplum yararına nitelikli bilgi üreten ve nitelikli bireyler yetiştiren bir yaklaşımı benimsemektedir. Bu politika, öğrencilerin potansiyellerini en üst düzeye çıkaracak, yenilikçi ve sürdürülebilir bir eğitim deneyimi sunmayı hedeflemektedir. Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü, bu doğrultuda aşağıdaki ilkelere dayalı bir eğitim ve öğretim politikası geliştirmektedir:

a) Öğrenci Merkezli Eğitim Modeli: Öğrenci odaklı eğitim-öğretim anlayışına dayanan yönetim modelinin güçlendirilmesi ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre uyarlanmış bireysel eğitim fırsatları sunulması.

b) Öğrenci Potansiyelinin Geliştirilmesi: Öğrencilerin akademik, sosyal ve kişisel potansiyellerini en üst düzeye çıkaracak eğitim süreçlerinin desteklenmesi, her öğrencinin kendi güçlü yönlerini keşfetmesi için fırsatlar yaratılması.

c) Erişilebilirlik ve Kapsayıcılık: Toplumun tüm kesimlerine, özel gereksinim gerektiren gruplar dahil olmak üzere, erişilebilir eğitim fırsatları sunulması ve eğitimde eşitlikçi bir yaklaşım benimsenmesi.

d) Yenilikçi Eğitim Modeli: Dünya çapında lider bireyler yetiştirecek yenilikçi eğitim modellerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin geleceğe yönelik liderlik becerileriyle donatılması.

e) Dijital Dönüşüm ve Teknoloji Destekli Eğitim: Eğitim-öğretim süreçlerinde dijitalleşmenin güçlendirilmesi, teknoloji destekli öğrenme ortamlarının artırılması ve öğrencilerin dijital okuryazarlıklarının geliştirilmesi.

f) Disiplinlerarası Öğrenme Modeli: Disiplinlerarası çalışmaları teşvik ederek, yenilikçi öğrenme alanlarına öncülük edilmesi ve öğrencilerin farklı alanlarda bilgi birikimine sahip olmaları için fırsatlar sağlanması.

g) Mükemmel Enstitü Deneyimi: Öğrencilerin akademik potansiyellerini gerçekleştirebilmeleri için kaliteli ve kapsamlı bir üniversite deneyimi sunulması, yerel ve küresel ölçekte topluma, kültüre ve ekonomiye katkıda bulunabilecek bireyler olarak yetiştirilmeleri.

h) Akademik ve Kişisel Becerilerin Geliştirilmesi: Öğrencilere, problem çözme, liderlik etme, iletişim ve kişilerarası becerilerini geliştirmeye yönelik akademik beceriler kazandırılması ve bu becerilerin toplum refahına katkı sağlamalarına imkan tanınması.

i) Hayat Boyu Öğrenme Kültürü: Öğrencileri hayat boyu öğrenmeye teşvik eden kapsayıcı ve yenilikçi bir öğrenme ortamı oluşturulması, öğrencilerin sürekli gelişim ve öğrenme alışkanlıkları kazanmalarının sağlanması.

j) Merak ve Yaratıcılıkla Beslenen Akademik Ortam: Öğrencilerin entelektüel açıdan meraklı, yaratıcılık ve sorumluluk duygusu taşıyan bir akademik ortamda eğitim almalarını sağlamak, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine olanak tanımak.

k) Eleştirel ve Analitik Düşünce: Karmaşık sorunlara yenilikçi çözümler geliştiren, etkili iş birliği yapabilen ve analitik düşünme becerilerini kullanabilen öğrenciler yetiştirmek için kapsamlı akademik programlar sunulması.

l) Ulusal ve Uluslararası İş Gücü Piyasası İhtiyaçlarına Uyum: Ulusal ve uluslararası iş gücü piyasasının ihtiyaç duyduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazandırarak, mezunların rekabetçi ve başarılı bir kariyer yolculuğuna çıkmalarını sağlamak

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü Lisansüstü eğitim ve öğretimi kalite politikası doğrultusunda, öğrencilere hem akademik hem de kişisel gelişimleri için gerekli her türlü desteği sunarak, onları toplumsal ve küresel ölçekte katkı sağlayacak, lider bireyler olarak yetiştirmeyi hedeflemektedir. Bu süreçte teknolojiyi etkin bir şekilde kullanmak, yenilikçi eğitim modelleri geliştirmek ve öğrenci merkezli bir yaklaşımı sürekli olarak güçlendirmek önceliklerimiz arasında yer almaktadır.

 

5.3.4. Uluslararasılaşma Kalite Politikası

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü, evrensel etik ilkelere dayalı eğitim-öğretim ve araştırma-geliştirme faaliyetlerini güçlendirerek, uluslararası düzeyde etki yaratacak ve küresel sorunlara çözümler üretebilecek bir üniversite olmayı hedeflemektedir. Bu hedef doğrultusunda, Enstitümüz, uluslararası standartlara uygun olarak yenilikçi, işbirliğine açık, rekabetçi, erişilebilir, hesap verebilir, sürekli iyileştirmeyi esas alan, şeffaf ve kapsayıcı bir yönetim modeliyle hareket etmektedir. Bu doğrultuda, Bingöl Üniversitesinin uluslararasılaşma kalite politikası aşağıdaki temel unsurları içermektedir:

a) Küresel Tanınırlık: Küresel tanınırlığını ve etkisini artırmak amacıyla yenilikçi bir eğitim ve araştırma modeli geliştirmek ve dünya çapında tanınan bir eğitim kurumu olmak.

b) Çok Dilli Eğitim Yapısı: Zazaca ve Kurmanci eğitimi yaygınlaştırarak, çok dilli eğitim yapısını güçlendirmek ve öğrencilerine uluslararası düzeyde rekabetçi yetkinlikler kazandırmak.

c) Bölgesel ve Küresel Bağların Güçlendirilmesi: Eğitim ve araştırmada bölgesel, ulusal, kültürel ve politik sınırların ötesine geçerek, küresel iş birliği fırsatlarını arttırmak ve farklı kültürler arasındaki etkileşimi teşvik etmek.

d) Uluslararası Standartlarda Eğitim: Dünyanın her bölgesinden öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayacak yüksek kalitede ve uluslararası standartlarda eğitim sunmak ve bu öğrencilerin akademik potansiyellerine ulaşmalarına katkı sağlamak.

e) Küresel Etki Oluşturma: Öğrencilerin, küresel toplumun bir parçası olarak olumlu değişimler yaratmaya yönelik bilgili, işbirlikçi, iletişim becerisi güçlü ve sorumlu bireyler olarak yetiştirilmesini sağlamak.

f) Uluslararası Değişim ve Staj Programları: Kültürlerarası öğrenme ve araştırma deneyimlerini güçlendirecek değişim ve staj programlarını çeşitlendirerek, öğrencilerin küresel düzeyde yetkinlik kazanmalarını sağlamak.

g) Uluslararası Araştırma İşbirlikleri: Bölge üniversitelerle araştırma işbirlikleri kurarak, uluslararası düzeyde bilgi üretimi ve paylaşımını teşvik etmek.

h) Evrensel Topluma Katkı Sağlama: Bölgede Lisansüstü eğitim araştırma-geliştirme faaliyetleriyle, evrensel düzeyde topluma katkı sağlanmak ve küresel sorunlara yönelik bilimsel çözümler üretmek.

i) Çok Kültürlü Akademik Ortam: Uluslararası öğrenci sayısını artırarak, çok kültürlü bir akademik ortam oluşturmak ve küresel bir öğrenme ortamı sağlamak.

j) Uluslararası Etkinliklerin Artırılması: Uluslararası akademik etkinliklerin hem niteliğini hem de niceliğini arttırmak.

k) Müfredatlarının Uluslararasılaştırılması: Eğitim-öğretim müfredatları, uluslararası standartlarla uyumlu hale getirilerek, öğrencilere küresel ölçekte geçerliliği olan bir eğitim sunmak.

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü Lisansüstü eğitimini uluslararasılaşma kalite polikasını hayata geçirerek, küresel düzeyde eğitim ve araştırma alanlarında önemli bir yükseköğretim kurumu olmayı, uluslararası paydaşlarıyla iş birliği yaparak evrensel sorunlara sürdürülebilir çözümler üretmeyi ve kültürel çeşitliliği güçlü bir akademik ortamda harmanlamayı hedeflemektedir.

5.3.5. Toplumsal Katkı Kalite Politikası

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü Lisansüstü eğitimi toplumsal katkı kalite politikasını; bulunduğu bölgenin beşeri, kültürel, sanatsal, sportif, ekolojik ve ekonomik gelişimine öncülük eden, uluslararası standartlarda eğitim, yenilikçi yaklaşımlar ve bilimsel araştırmalarla toplumun öncelikli sorunlarına çözümler üreten bir anlayış üzerine inşa etmiştir. Bu doğrultuda, Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü Lisansüstü eğitimi toplumsal katkı kalite politikası aşağıdaki temel unsurları içermektedir:

a) Toplumsal İlerlemeye Öncülük: Uluslararası kalitede eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetleriyle toplumsal gelişime öncülük etmek.

b) Yaşam Boyu Öğrenme ve Toplumsal Farkındalık: Yaşam boyu öğrenme konusunda toplumsal farkındalığı artırarak, her yaştan bireyin eğitime erişimini kolaylaştırmak.

c) Bölgesel Kalkınma: Eğitim, araştırma ve girişimcilik alanlarındaki sürekli yeniliklerle bölgesel kalkınmaya öncülük etmek.

d) Kültürel Mirasın Korunması ve Aktarılması: Toplumun entelektüel, sanatsal ve kültürel mirasını koruyarak, gelecek kuşaklara aktarmak.

e) Topluma Hizmet Odaklı Eğitim: Öğrencilerimize topluma hizmeti teşvik eden bütünsel bir eğitim ve akademik ortam sunmak.

f) Toplumun Sorunlarına Bilimsel Çözümler: Dünya standartlarında araştırmalar yaparak, toplumun ivedi sorunlarına ve yerel zorluklara çözümler üretmek ve bilimsel bilgiyi toplumsal faydaya dönüştürmek.

g) Dezavantajlı Grupların Eğitime Erişimi: Toplumun tüm dezavantajlı gruplarının yaşam boyu öğrenme modeliyle eğitim almasına imkân sağlamak.

h) Bölgesel Ekonomide Çeşitlilik: Teknik, sanat, kültür, spor ve turizm gibi alanlarda uluslararası standartlara uygun çalışmalar yaparak, bölgesel ekonomide çeşitlilik oluşturmak.

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü olarak, benimsediğimiz bu toplumsal katkı kalite politikası doğrultusunda, bölgesel ve ulusal kalkınmaya katkı sağlamayı, toplumun ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretmeyi ve sürdürülebilir bir gelecek inşa etmeyi taahhüt ediyoruz. Bu hedeflerle, toplumsal gelişime öncülük eden bir üniversite olma vizyonuyla çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

5.3.6. Sürdürülebilirlik Kalite Politikası

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü, sürdürülebilir bir gelecek için çevre dostu yöntemleri benimseyen, yenilenebilir enerji kaynaklarına geçişi teşvik eden, biyoçeşitliliği koruyan ve geliştiren, atıkların sıfırlanmasını hedefleyen bir çevre yönetim anlayışını temel alır. Bu doğrultuda, Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü sürdürülebilirlik kalite politikası aşağıdaki temel unsurları içermektedir::

a) Doğal Kaynakların Korunması: Doğal kaynakları korumak ve uluslararası çevre standartlarına uyum sağlamak.

b) Sürdürülebilir Toplum İnşası: Çevre alanında eğitim, araştırma, öğrenci yetiştirme ve girişimcilik faaliyetleriyle ulusal ve uluslararası düzeyde sürdürülebilir bir toplum oluşturmak.

c) Sürdürülebilir Eğitim Modeli: Çevresel sürdürülebilirliği destekleyen bir eğitim modeli geliştirerek, öğrencilerin ve toplumun bu alanda bilinçlenmesini sağlamak.

d) İklim Dirençli Kampüs: İklim değişikliğine dirençli, yeşil, temiz ve sürdürülebilir bir kampüs ortamı oluşturmaya yardımcı olmak.

e) Sürdürülebilir Enerji Yönetimi: Üniversitenin enerji ihtiyacını tamamen yenilenebilir enerji kaynaklarıyla karşılamak için uygun ortamı oluşturmaya yardımcı olmak.

f) Karbon Ayak İzi Yönetimi: Üniversitenin tüm faaliyetlerinde oluşan karbon ayak izini izlemek ve uluslararası standartlara uygun önlemlerle azaltmak için uygun ortamı oluşturmaya yardımcı olmak.

g) İklim ve Enerji Eylem Planı: Uzun vadeli bir İklim ve Enerji Eylem Planı geliştirerek, sürdürülebilir enerji ve iklim değişikliğiyle mücadele stratejilerini uygulamak.

h) Biyoçeşitliliğin Korunması ve Güçlendirilmesi: Kampüs genelinde biyolojik çeşitliliği korumak ve güçlendirmek için uygun ortamı oluşturmaya yardımcı olmak.

i) Sıfır Atık Kampüs: Yeniden kullanım ve geri dönüşüm yoluyla sıfır atık hedefine ulaşmak.

j) Paydaş İş Birliği: Sürdürülebilirlik projelerinde kamu kurumları, sivil toplum örgütleri ve diğer paydaşlarla bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde iş birliği yapmak.

k) Sürdürülebilir Tedarik Zinciri: Tedarik süreçlerinde sürdürülebilir ve yerel kaynakları desteklemek.

l) Akıllı ve Sürdürülebilir Şehirler: Akıllı şehirler oluşturarak sürdürülebilir kentlerin gelişmesine öncülük etmek.

Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstütüsü, sürdürülebilirlik ilkelerini benimseyerek çevreye duyarlı, yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanan, biyoçeşitliliği koruyan ve sıfır atık hedefine odaklanan bir enstitü olmayı taahhüt eder. Bu politika, üniversitenin ulusal ve uluslararası düzeyde sürdürülebilir kalkınmaya katkı sağlamasını hedeflemektedir.

 

5.4. Kurumsal Görev, Yetki ve Sorumluluklar

Enstitümüz faaliyetlerinde yasal süreçler ve kaliteyi etkileyen işleri yürüten personelinin görev, sorumluluk ve yetkilerini ve birbirleri ile olan ilişkilerini, referans dokümanlar çerçevesinde görev tanımları dokümante edilerek her birim yönergesinde çalışanlarına kurumun web sayfasında ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi’nde (EBYS) belirlenmiştir. Bunlara ek olarak KYS içinkomisyon ihdas edilmiş olup görev ve yetkileri ayrıca tanımlanmıştır. Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü Teşkilat Şeması yayımlanmıştır.

Kalite Yönetim Sistemi ile ilgili olarak süreçlerin izlenmesi, ölçülmesi ve kalite komisyonuna rapor edilmesine yönelik olarak 24.03.2025 tarih ve 2025/01 sayılı Enstitü Kurul Kararı ile Bingöl Üniversitesi Kalite Yönetimi Komisyonu kurulmuştur. Komisyonun görev, yetki ve sorumlulukları Üniversitemiz Kalite Güvencesi Yönergesinde belirtilmiştir.